maanantai 22. syyskuuta 2008

"Se on totta, luin sen netistä"

Poimin mediatulvasta toisen välitehtävän aiheeksi Mikko Pulliaisen Aamulehden kolumnin "Se on totta, luin sen netistä". Kolumni ei varsinaisesti käsittele mediakasvatusta, mutta ajattelin, että sitä olisi mahdollista hyödyntää jonkinlaisena johdatuksena opetettavaan teemaan. Pulliainen kertoo internetissä kiertävästä videosta, jossa kahden soivan puhelimen välissä tehdään popcornia. Aiheena siis paljon puhuttanut kännyköistä mahdollisesti lähtevä aivoja muussaava säteily. Video on nokkela huijaus, jonka takana on bluetooth-kuulokkeita kännyköihin valmistava yritys. Nuorten kanssa voisi keskustella, miten tällaiset videot yms. netissä kiertävät materiaalit muokkaavat asenteitamme. Onko tämän tyyppinen piilomainonta hyväksyttävää? Hyvä keskestelun aihe oppitunneilla olisi myös verkossa liikkuvat mielikuvat: kuka niitä välittää ja miksi? Opetuksen tueksi olisi hyvä etsiä muutamia konkreettisia esimerkkejä, miksei vaikkapa Pulliaisen esiin nostama popcornin valmistus kännyköillä.

Ei kommentteja: